Islamic Widget

Thursday, January 27, 2011

Bahasa SMS perosak bahasa.

Fenomena penggunaan bahasa SMS dalam kalangan penutur bahasa Melayu yang nampaknya semakin hari semakin sukar dikawal. Penggunaan bahasa SMS melalui komunikasi telefon bimbit sememangnya tidak dapat dielakkan kerana ruang yang terhad untuk menyampaikan sesuatu maksud atau maklumat. Penggunaan simbol, kod atau perkataan singkatan tertentu secara meluas itu dikatakan punca kemerosotan penguasaan bahasa Melayu dalam kalangan masyarakat. Kadang kala, dalam bahasa SMS, ayat yang digunakan bercampur aduk antara bahasa Melayu dengan bahasa Inggeris, bergantung kepada perkataan mana yang lebih pendek supaya maksud yang disampaikan difahami oleh penerimanya dalam ruang yang terhad itu. Sebenarnya, penggunaan bahasa SMS ini tidak salah jika hanya digunakan ketika berhubung melalui SMS, tetapi masalah yang timbul sekarang adalah bahasa SMS terbawa-bawa kepada penggunaan rasmi hingga merosakkan bahasa. Penggunaan rasmi adalah seperti menulis karangan, surat rasmi , memo dan sebagainya.

Antara contoh bahasa SMS ialah “x” bagi maksud tidak, “4” bagi maksud untuk, “cnmne” bagi macam mana, “g” bagi maksud pergi, “xd” bagi maksud tadi, “bgn” bagi maksud bangun dan banyak lagi.

Contoh ayat SMS : “ sue bleh x awk ajr sye cnmne nk wat xment ni sbb sye xtau la.”

Ayat yang sebenarnya ialah “sue, boleh tidak awak ajar saya macam mana hendak membuat tugasan ini sebab saya tidak tahu”. Walaupun ayatnya panjang dan mengambil masa yang lama untuk menaipnya tetapi ini yang seharusnya dilakukan oleh pengguna bahasa supaya kita tidak mencemarkan bahasa Kebangsaan kita. Pengguna bahasa juga haruslah peka dan bijak untuk membezakan antara bahasa untuk urusan rasmi dan tidak rasmi. Kita perlu peka akan kewujudan sistem bahasa rasmi untuk mengelakkan berlakunya kejadian mencampuradukkan bahasa.

Sekian, Wassalam...

No comments:

Post a Comment